Od konce září probíhají na obrataňské trati jindřichohradeckých úzkokolejek práce na výstavbě nového přejezdového zabezpečovacího zařízení a to na přejezdu mezi Kamenicí nad Lipou a Včelničkou, konkrétně v km 22,003 na křížení se silnicí II. třídy č. 408. V listopadu zde bude spuštěno nové přejezdové zabezpečovací zařízení, které zvýší nejen bezpečnost provozu jak na silniční komunikaci, tak na železnici, ale dojde také ke zvýšení cestovní rychlosti v obou druzích dopravy.
„Instalací přejezdového zabezpečovacího zařízení dojde na trati ke zvýšení nyní omezené rychlosti z důvodu zhoršených rozhledových poměrů ze 40 resp. 30 km/h na 45 km/h v obou směrech a zároveň dojde k odstranění dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě“ na tomto přejezdu“, říká Jan Hruška, provozní ředitel JHMD, a doplňuje: „Pro uživatele silniční komunikace bude podstatné především to, že řidič nebude muset před přejezdem zastavovat a zjišťovat sluchem a pohledem, zda se blíží vlak, protože přejezd bude vybaven navíc i pozitivní signalizací tzv. bílým kmitavým světlem“. Pro úplnost dodejme, že pokud by náhodou na přejezdu bílá neblikala, tak řidič má stále povinnost se přesvědčit, zda se k přejezdu neblíží nějaký houkající vlak. Toto chování řidiči nařizuje dopravní značka „Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný“, která je osazena na každém i světelném výstražníku.
„V této souvislosti si dovolujeme připomenout všem uživatelům komunikace, tedy nejen řidičům aut, ale i cyklistům a pěším, že pokud na jakémkoli přejezdu náhodou bílé světlo nebliká, nebo tu dokonce vůbec není instalováno, nemohou se plně spoléhat jen na to, že nesvítí červená světla. Je jejich povinností se v takové situaci přesvědčit, že se k přejezdu skutečně žádný vlak neblíží, avšak tuto povinnost si málokdo uvědomuje dokonce o ní možná ani neví,“ dodává k problematice bezpečnosti provozní ředitel.
Do konce roku bude pak další přejezdové zabezpečovací zařízení uvedeno do činnosti ještě u obce Střítež nedaleko Černovic. Práce na tomto přejezdu budou zahájeny v listopadu. Obě investiční akce jsou z větší části financované Státním fondem dopravní infrastruktury.
Na tratích JHMD je dosud přejezdovými zabezpečovacími zařízeními zabezpečeno 8 přejezdů z celkových 132. V letošním roce přibydou další dva, pokračování programu zabezpečení přejezdů na významných komunikacích však výhledově předpokládá zabezpečit celkem až 31 vytipovaných přejezdů.
Na ilustrativní fotografii je přejezdník před přejezdem ve Stříteži.