Přihlásit se Registrovat

Malletka jde znovu do provozu !

Po dlouhých více než devíti letech se na koleje jindřichohradeckých úzkokolejek vrací jejich ikona, parní lokomotiva U 47.001 zvaná Malletka.

Lokomotiva bude prezentována široké veřejnosti v Den železnice 21.9.2013 v Jindřichově Hradci.

Jindřichohradecké úzkokolejky byly od 20. let 20. století domovem čtyř parních lokomotiv Malletovy konstrukce, ze kterých se do dnešních dnů dochovaly dvě lokomotivy, jednou z nich je právě U 47.001. Lokomotiva je majetkem Národního technického muzea v Praze a na základě dlouhodobé smlouvy je zapůjčena Jindřichohradeckým místním dráhám. Po dlouhém stání za budovou NTM v Praze na Letné, byla roku 1987 převezena do J. Hradce a v roce 1992 opravena do provozního stavu. Až do roku 2004 pak neúnavně brázdila koleje jindřichohradeckých tratí s výletními vlaky. Žalostný stav kotle však v roce 2004 způsobil její dlouhodobé odstavení, opravné práce byly zahájeny až v roce 2012. Ale i pak připravila lokomotiva svým opravářům řadu překvapení například v podobě uvolněných nýtů v celé části rámu. Hlavní práce byly dokončeny v srpnu letošního roku, následně byl vyzkoušen kotel příslušným vodním tlakem za bedlivého dozoru příslušného inspektora. Po zkušebních jízdách bude lokomotiva prezentována široké veřejnosti v den železnice 21.92013 v Jindřichově Hradci.

„Oprava lokomotivy byla poměrně náročná činnost, poněvadž jsme při demontáži doslova objevovali, co a jak vlastně funguje a především hledali cestu jak to řádně opravit,“ říká o průběhu opravy lokomotivy Petr Zoubek, jednatel Strojíren místních drah, které opravu prováděly.

„Díky opravě této unikátní lokomotivy jsme se i naučili mnoho nových věcí, jako příklad mohu uvést zcela zvládnutou technologii nýtování, což se v dnešní době prakticky již nikdo neprovádí,“ doplňuje Petr zoubek.

Závěrem tak nezbývá než opravené lokomotivě popřát mnoho naježděných kilometrů bez závad. 

Zpráva ke stažení