Přihlásit se Registrovat

Osobní vůz Ci/ u 350

Dvounápravový osobní vůz druhé a třetí třídy BCi/s 13 z původní dodávky vozidel pro trať Jindřichův Hradec - Obrataň má skutečně pohnutou historii. Po I. světové válce byl spolu s dalšími předisponován na úzkokolejky Podkarpatské Rusi. To ještě vypadal tak, jako ostatní osmiokenní rakouské vozy s palubkami obloženou skříní. V roce 1927 ale prošel rekonstrukcí v dílnách ČSD ve Vrútkách, při níž obdržel novou oplechovanou, vyšší a užší skříň a jinak řešené nástupní plošiny. Polovina vozu zůstala upravena jako 2. třída. Označení ČSD bylo BCi/u 254. Koncem 30. let se jako jediný z takto upravených vozů vrátil zpět do Jindřichova Hradce, kde jezdil až do roku 1967, do dodávky nových vozů Balm/u. Po zrušení třetí třídy vozové v roce 1957 pouze obdržel nové, v pořadí třetí označení Bi/u 693. Jeho skříň byla po vyřazení z provozu prodána jako bouda a vůz zmizel.

V roce 1998 byl náhodou objeven v remízku nedaleko obce Borkovice u Veselí nad Lužnicí opuštěný krmelec, který kdysi býval osobním vagónem BCi/u 254. Vrak byl vytažen z lesa a dopraven do Kamenice nad Lipou. V roce 2000 provedla kamenická firma J.S.K. Partner s.r.o. nesmírně náročnou rekonstrukci, díky níž se z krmelce stal opět vagón. V rámci opravy vozu nebyla provedena pouze důkladná oprava skříěn včetně dostavby interiéru podle dochovaných původních detailů, ale bylo nutno dosadit kompletní pojezd vozu včetně brzdového zařízení. Vzhledem k plánovanému využití nebylo doplněno čalounění oddílu 2. třídy, takže vůz obdržel podle předválečného číslovacího schématu nové označení Ci/u 350. Jinak jeho stav plně odpovídá 30. létům včetně nápisů. Od roku 2000 je vůz opět v provozu s ročním proběhem kolem 4000 km.

Vůz má nýtovaný rám z ocelových válcovaných profilů, na němž jsou nanýtovány kované rozsochy vedoucí kluzná ložiska vzoru 3. Dvojkolí jsou obručová. Původní průběžná vakuová brzda soustavy Hardy byla v 50. létech nahrazena tlakovou brzdou Knorr. Po opravě byla dosazena brzda DAKO. Skříň vozu tvoří dřevěná kostra z dubových hranolů, z vnější strany oplechovaná, uvnitř obložená palubkami. Oddíl původní druhé třídy je potažen tapetou. V tomto oddíle jsou také police na zavazadla se zdobenými litinovými konzolami původního vzoru s výpletem.

Parametry

Výrobce a rok výroby Ringhoffer Praha, 1906 / J.S.K. Partner Kamenice n.L., 2000
Původní výrobní číslo 68834
Počet sedadel 24
Osvětlení elektrické, 24 V, napájení z externího zdroje
Hmotnost (prázdný) 5 t
Rozchod 760 mm
Délka přes spřáhla 8000 mm
Průměr kol 620 mm
Pevný rozvor 3700 mm
Brzda tlaková DAKO