Osobní vůz DF/ u 647
Poštovní a služební vůz. Vůz byl objeven koncem 20. století na soukromé zahradě v Českém Krumlově. V roce 1998 byl péčí Klubu přátel jindřichohradeckých úzkokolejek získán a dopraven zpět do Jindřichova Hradce.
Jde o původní dvounápravový služební a poštovní vůz řady DF/s 112 z dodávky pro trať Jindřichův Hradec - Obrataň, určený pro vlakvedoucího, přepravu zavazadel a vlakové pošty. Je také vybaven záchodem; původní osobní vozy úzkokolejek totiž WC neměly a to jediné v soupravě bylo právě ve služebním voze. Vůz se dochoval včetně původního členění interiéru a řady detailů, jako např. poštovních schránek na bocích příslušného oddílu. Kdysi totiž bylo možné vhodit dopis na zastávce přímo do vlaku... Vůz neopustil až do svého vyřazení z provozu svoji mateřskou dráhu. U ČSD byl po roce 1918 označen DF/u 647, v 60. létech nakonec DF/u 804.
V roce 2003 se historický vagón dočkal svého znovuzrození. Firma J.S.K. Partner s.r.o. v Kamenici nad Lipou odstranila poškozené původní dřevěné obložení stěn, původní kostra vozu z dřevěných hranolů byla opravena a doplněna. Vnější i vnitřní obložení skříně bylo provedeno nově. Interiér vozu byl obnoven a doplněn přesně podle původního provedení včetně řady mosazných detailů a kování. Byl obnoven také záchod. Oproti původnímu stavu byly nově zřízeny dveře mezi služebním a poštovním oddílem, do něhož se původně dalo vstupovat jen zvenčí, za jízdy po lávkách podél vozu. Odstíny nátěrů byly zvoleny podle dochovaných zbytků a dobové dokumentace. Značně zkorodovaný rám vozu byl opraven, přičemž bylo rozhodující měrou použito dobových technologií, zejména nýtování. Byl dosazen pojezd včetně brzdového táhloví, zařízení tlakové brzdy DAKO a dynamo hnané plochým řemenem od nápravy. Vůz byl vybaven repasovaným reléovým regulátorem dobíjení systému Křižík, elektroinstalace byla provedena nově.
Vůz má rám nýtovaný z ocelových válcovaných profilů, na němž jsou nanýtovány kované rozsochy vedoucí kluzná ložiska vzoru 3. Dvojkolí jsou obručová. Původně byl vybaven průběžnou vakuovou brzdou soustavy Hardy, která však byla v 50. létech odebrána a ponechána pouze vřetenová brzda ruční. Po opravě byla dosazena brzda DAKO. Skříň vozu tvoří dřevěná kostra z dubových hranolů, obložená palubkami. Vnitřek skříně je rozdělen na oddíl pro vlakvedoucího a zavazadla, z něhož se vstupuje na WC, a oddíl poštovní.
Vůz DF/u 647 je součástí historické soupravy s využitím pro přepravu zavazadel, jako prodejna suvenýrů. Stejně jako kdysi poslouží cestujícím i WC ve voze. Interiér vozu lze snadno přizpůsobit různým účelům a vůz tak může posloužit třeba jako jídelní vůz v soukromém parním vlaku.
Parametry
Výrobce a rok výroby | Ringhoffer Praha , 1906 / J.S.K. Partner Kamenice n.L., 2003 |
---|---|
Původní výrobní číslo | 68841 |
Osvětlení | elektrické 24V, dynamo, akumulátor |
Hmotnost (prázdný) | 6.1 t |
Rozchod | 760 mm |
Délka přes spřáhla | 8000 mm |
Průměr kol | 620 mm |
Pevný rozvor | 3700 mm |
Brzda | tlaková DAKO, ruční vřetenová |
Brzdicí váha P/r | 5t / 3t |