Přihlásit se Registrovat

Osobní vůz DF/ u 647

Poštovní a služební vůz. Vůz byl objeven koncem 20. století na soukromé zahradě v Českém Krumlově. V roce 1998 byl péčí Klubu přátel jindřichohradeckých úzkokolejek získán a dopraven zpět do Jindřichova Hradce.

Jde o původní dvounápravový služební a poštovní vůz řady DF/s 112 z dodávky pro trať Jindřichův Hradec - Obrataň, určený pro vlakvedoucího, přepravu zavazadel a vlakové pošty. Je také vybaven záchodem; původní osobní vozy úzkokolejek totiž WC neměly a to jediné v soupravě bylo právě ve služebním voze. Vůz se dochoval včetně původního členění interiéru a řady detailů, jako např. poštovních schránek na bocích příslušného oddílu. Kdysi totiž bylo možné vhodit dopis na zastávce přímo do vlaku... Vůz neopustil až do svého vyřazení z provozu svoji mateřskou dráhu. U ČSD byl po roce 1918 označen DF/u 647, v 60. létech nakonec DF/u 804.

V roce 2003 se historický vagón dočkal svého znovuzrození. Firma J.S.K. Partner s.r.o. v Kamenici nad Lipou odstranila poškozené původní dřevěné obložení stěn, původní kostra vozu z dřevěných hranolů byla opravena a doplněna. Vnější i vnitřní obložení skříně bylo provedeno nově. Interiér vozu byl obnoven a doplněn přesně podle původního provedení včetně řady mosazných detailů a kování. Byl obnoven také záchod. Oproti původnímu stavu byly nově zřízeny dveře mezi služebním a poštovním oddílem, do něhož se původně dalo vstupovat jen zvenčí, za jízdy po lávkách podél vozu. Odstíny nátěrů byly zvoleny podle dochovaných zbytků a dobové dokumentace. Značně zkorodovaný rám vozu byl opraven, přičemž bylo rozhodující měrou použito dobových technologií, zejména nýtování. Byl dosazen pojezd včetně brzdového táhloví, zařízení tlakové brzdy DAKO a dynamo hnané plochým řemenem od nápravy. Vůz byl vybaven repasovaným reléovým regulátorem dobíjení systému Křižík, elektroinstalace byla provedena nově.

Vůz má rám nýtovaný z ocelových válcovaných profilů, na němž jsou nanýtovány kované rozsochy vedoucí kluzná ložiska vzoru 3. Dvojkolí jsou obručová. Původně byl vybaven průběžnou vakuovou brzdou soustavy Hardy, která však byla v 50. létech odebrána a ponechána pouze vřetenová brzda ruční. Po opravě byla dosazena brzda DAKO. Skříň vozu tvoří dřevěná kostra z dubových hranolů, obložená palubkami. Vnitřek skříně je rozdělen na oddíl pro vlakvedoucího a zavazadla, z něhož se vstupuje na WC, a oddíl poštovní.

Vůz DF/u 647 je součástí historické soupravy s využitím pro přepravu zavazadel, jako prodejna suvenýrů. Stejně jako kdysi poslouží cestujícím i WC ve voze. Interiér vozu lze snadno přizpůsobit různým účelům a vůz tak může posloužit třeba jako jídelní vůz v soukromém parním vlaku.

Parametry

Výrobce a rok výroby Ringhoffer Praha , 1906 / J.S.K. Partner Kamenice n.L., 2003
Původní výrobní číslo 68841
Osvětlení elektrické 24V, dynamo, akumulátor
Hmotnost (prázdný) 6.1 t
Rozchod 760 mm
Délka přes spřáhla 8000 mm
Průměr kol 620 mm
Pevný rozvor 3700 mm
Brzda tlaková DAKO, ruční vřetenová
Brzdicí váha P/r 5t / 3t